”Emme ole se yritys, joka halvimmalla ei tee sitä, minkä on luvannut”

Emme halua kaikkia asiakkaita. Kuulit oikein, kaikki asiakkaat eivät sovi meille.

Koko toimintamme perustuu Atonin perustajan Timo Suhosen vuonna 1983 hahmottelemaan Atonin Kolmioon. Atonin Kolmion mukaan jokaisessa asiakassuhteessa pitää olla kolme tyytyväistä osapuolta: Asiakas, Atonilainen ja Aton.

  1. Asiakkaan pitää olla tyytyväinen hankkimaansa siivouspalveluun ja saada vastinetta rahoilleen.
  2. Atonilaisen eli siivoojan pitää saada hyvä tiimi ympärilleen ja ansaittu korvaus tekemästään työstä.
  3. Atonin pitää saada tarpeeksi katetta, että voimme investoida ja kehittää toimintaamme myös jatkossa.

 

Kaikkien kolmen kulman pitää toimia, muuten asiakas ei ole meille oikea.

Siivousalalla näkee valitettavan paljon sitä, että myydään siivousta jopa tappiolla, että saadaan laajennettua omaa reviiriä tai että saadaan estettyä naapurilta hyvä kauppa. En ole vielä ymmärtänyt, kuka tällaisesta toiminnasta hyötyy.

  • Koska siivous on myyty liian halvalla, asiakas ei saa sitä palvelua, mikä on luvattu.
  • Siivoojalle on varattu liian vähän aikaa luvatun työn tekemiseksi.
  • Ja yritykselle ei jää käytännössä mitään käteen kaupasta.

 

Tällainen kaupankäynti johtaa myös siihen, että siivousala itse polkee omia hintojansa alas. Sen seurauksena siivousta joudutaan tarjoamaan jatkuvasti halvemmalla, koska opetamme ostajat siihen, ettei meidän palveluistamme tarvitse maksaa juuri mitään.

Liian tiukasti mitoitettujen siivouskohteiden johdosta siivoustyötä ei voida tehdä kunnolla, jolloin asiakas ei saa sitä, mitä on luvattu. Ja pahimmillaan siivooja saa huonot palautteet niskaansa, vaikka hänelle ei ole annettu tarpeeksi aikaa antaa sitä palvelua, joka palvelukuvauksessa on luvattu.

Peräänkuulutan meidän siivousyritysten omaa vastuuta tarjota sellaista siivouspalvelua, joka on mahdollista toteuttaa. Ja jossa kaikki kolmion kulmat saavat sitä, mitä on luvattu: asiakas, siivooja ja siivousyritys. Näin toimimalla voimme nostaa siivousalan arvostusta, ja tarjota myös siivoojille hyvään siivouslaatuun tarvittavan ajan sekä asiakkaalle palvelukuvauksessa luvatun lopputuloksen.

Valitettavan usein Atonin potentiaalisia asiakkaita ovatkin juuri ne, jotka ovat jo ostaneet halvalla. Ja jotka ovat huomanneet, että halpa ja hyvä eivät tässäkään tilanteessa kohdanneet.

Kuten Atonin perustaja Timo Suhonen on lähes 40-vuotisen uransa aikana toistellut:

”Emme ole se yritys, joka halvimmalla ei tee sitä, minkä on luvannut.”

 

Minna Saariniemi
Myyntijohtaja

Täytä tästä tarjouspyyntölomake

Valitse haluamasi palvelu

Sopimussiivouksen lisäpalvelut: vaihtomattopalvelu, kukkien kastelu, kahvikoneiden puhdistus, astianpesukoneiden puhdistus, saniteettitarvikkeet

Erikoissiivous

Liitä esimerkiksi pohjapiirros tai nykyinen palvelukuvaus