Mitä jos teemme virheen?

Entä jos mitoitimme väärin? Mikä merkitys on sillä, että kohteiden siivousaika on laskettu oikein?

Pyrimme aina antamaan siivoojille oikean ajan työnsä hoitamiseksi, että pystymme tarjoamaan sen palvelutason asiakkaalle, joka palvelukuvauksessa on luvattu. Eli:

– Siivooja saa oikean palkan hyvin tehdystä työstä sekä tarvittavat aineet ja välineet työnsä hoitamiseen
– Asiakas on tyytyväinen ja saa vastinetta rahoilleen
– Aton pystyy tarjoamaan laadukasta ja eeettistä siiivouspalvelua myös jatkossa

Haluamme, että toimintamme on aina läpinäkyvää, reilua ja eettistä. Jos siivooja sanoo, että hänellä on liian vähän aikaa siivoukseen, mitä teemme? Otamme asian hoitaaksemme seuraavin askelin:

1. Mittaamme siivousaikaa todellisuuden mukaan, vähintään kaksi viikkoa. Eli siivooja tekee sen työn, mitä palvelukuvauksessa on kuvattu. Ja jos aikaa menee enemmän, maksamme tältä ajalta korvauksen.

2. Sen jälkeen tutkitaan data. Jos palvelukuvauksen mukaisen siivouksen tekemiseen on mennyt siivoojalta enemmän aikaa kuin mistä me hänelle maksamme. Silloin ensin katsotaan, voimmeko auttaa siivoojaa. Voiko hän tehdä työtänsä fiksummin, ergonomisemmin, logistisemmin, tehokkaammin. Tai tekeekö siivooja ehkä jotain liikaa, enemmän kuin palvelukuvauksessa on määritelty.

3. Jos havaitaan, että siivooja tekee työnsä hienosti, aikaa ei vain ole tarpeeksi. Silloin aloitetaan neuvottelu asiakkaan kanssa. Kerrotaan tilanne rehellisesti, ja sanotaan, että työaikaa on mitattu ja siivoojan kanssa on keskusteltu. Ja että olemme pyrkineet korjaamaan tilannetta kaikin keinoin, mutta valitettavasti palvelukuvausta ei pystytä täysin toteuttamaan siihen mitoitetussa ajassa.

Eli jos työhön varattu aika ja palvelukuvaus eivät kohtaa, annamme asiakkaalle kaksi ehdotusta:

  • Pidetään kuukausilaskutus samana. Katsomme, että mikä meidän ammattitaitoimme mukaan on sellainen kohta palvelukuvauksessa, jota harventamalla tai karsimalla saadaan pidettyä siivoustaso samankaltaisena. Laskutus ei kuitenkaan muutu.
  • Jos asiakkaalle on ehdottoman tärkeää, että voimassa olevaa palvelukuvausta noudatetaan, neuvottelemme korotuksesta kuukausilaskutukseen.

 

Kaikki tapahtuu avoimesti, rehellisesti ja reilusti kaikkia osapuolia kuunnellen. Ja se perustuu mitattuihin faktoihin.

Emme ole virheettömiä, mutta olemme avoimia ja reagoimme nopeasti. Haluamme ratkaista tilanteet reilusti ja läpinäkyvästi.

Voi myös olla, että siivouskohteeseen on tullut pieniä muutoksia, joita ei välttämättä huomaa. Voi olla, että palvelukuvaus on pysynyt samana ja siivottava ala on pysynyt samana, mutta esimerkiksi työpisteiden määrä on selväsi lisääntynyt siitä, mitä se oli sopimusta tehdessä. Jolloin luonnollisesti siivoojan työaika on lisääntynyt jonkun verran.

Tai jos kyse on meidän tekemästä mitoitusvirheestä. Tämä on meille erittäin harvinaista, koska mitoitamme kohteet siivoojalle reilulla tavalla. Mutta jos virhe on tapahtunut, myönnämme sen, pahoittelemme asiaa ja aloitamme tilanteen korjaamisen yhteistyössä asiakkaan kanssa.

Tavoittemme on aina, että lupaamamme siivoustaso toteutuu tavalla, joka on reilua kaikille osapuolille: asiakas, siivooja ja Aton.

 

Minna Saariniemi
Myyntijohtaja

Täytä tästä tarjouspyyntölomake

Valitse haluamasi palvelu

Sopimussiivouksen lisäpalvelut: vaihtomattopalvelu, kukkien kastelu, kahvikoneiden puhdistus, astianpesukoneiden puhdistus, saniteettitarvikkeet

Erikoissiivous

Liitä esimerkiksi pohjapiirros tai nykyinen palvelukuvaus